Cursussen voor Raadsleden
- Welke rol speelt het College in het raadsdebat?
- Hoe lukt het om meer op hoofdlijnen en minder op details te werken?
- Hoe kunnen we als raadsleden meer met elkaar in debat?
- Wat betekent kaderstellen eigenlijk?
- Hoe geef je je controlerende functie vorm zonder weer in details te verdrinken?
Doelgroep: voltallige gemeenteraad
Duur: 1 dagdeel
Vorm: presentatie en oefening, collectieve feedback
- Hoe kun je de totale vergadertijd effectief terugbrengen zonder aan de inhoud geweld te doen?
- Wat is de precieze, inhoudelijke verdeling tussen commissie en raad?
- Hoe voorkom je dat het raadsdebat een doublure is van het commissiedebat?
- Welke rol speelt het college in de commissie?
- Welke rol speelt de voorzitter?
Doelgroep: voorzitters, voltallige commissies of gemeenteraden.
Duur: 2 dagdelen
Vorm: presentatie en oefening, collectieve feedback
- Hoe moet ik omgaan met zenuwen en spreekangst?
- Hoe bereik ik een persoonlijke spreekstijl?
- Hoe kom ik overtuigender over?
Doelgroep: individuele raadsleden
Duur: 1 dagdeel
Vorm: intensieve oefening, persoonlijke feedback
- Hoe moet ik omgaan met interrupties?
- Hoe kan ik sneller en ad rem reageren?
- Hoe kan ik in een langer debat de draad vasthouden?
- Hoe moet ik drogredenen herkennen en weerleggen?
Doelgroep: individuele raadsleden
Duur: 1 dagdeel
Vorm: intensieve oefening, persoonlijke feedback
- Hoe kan ik een standpunt duidelijk over het voetlicht brengen?
- Oneliners: gave of kunst?
- Hoe blijft mijn boodschap beter hangen?
Doelgroep: individuele raadsleden
Duur: 1 dagdeel
Vorm: intensieve oefening, persoonlijke feedback
- Hoe kan ik tot driemaal minder tijd kwijt zijn aan stukken lezen?
- Hoe onthoud ik beter wat er in alle aangeboden informatie staat?
- Kan iedereen acht maal sneller lezen en toch alle relevante informatie hebben verwerkt?
Doelgroep: individuele raadsleden
Duur: 1 dagdeel
Vorm: presentatie en oefening, materiaal voor zelftraining
Terug naar cursusoverzicht